Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: Dodatkowe dwa lata na wzmacnianie gruntu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
03-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
03-04-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódzki tunel średnicowy: Dodatkowe dwa lata na wzmacnianie gruntu
fot. PKP PLK
Nie podpisano jeszcze aneksu do umowy z PBDiM Mińsk Mazowiecki na budowę łódzkiego tunelu średnicowego, wydłużającego termin jej ukończenia do grudnia 2026 r. Samo opóźnienie jest jednak pewne – przyznaje zarządca infrastruktury w odpowiedzi na nasze pytania. Najważniejszy powód kolejnego przesunięcia to czasochłonne wzmacnianie gruntu pod gęsto zabudowanym łódzkim Śródmieściem.

Aneks w sprawie opóźnienia, o którym pisaliśmy w połowie marca, nie został jeszcze podpisany, jednak – jak informuje Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP PLK – trwają rozmowy z wykonawcą dotyczące jego zawarcia. Na początku marca bieżącego roku został natomiast podpisany aneks do umowy, obejmujący – między innymi – wykonanie dodatkowego wzmocnienia gruntu pod kamienicami na trasie dużej tarczy za ok. 148 mln zł netto.

Geologia – największy problem

Jakie powody zmiany terminu zakończenia robót podaje zarządca infrastruktury? – Główną przyczyną jest konieczność wykonania wzmocnień gruntu na trasie tunelu pomiędzy przystankiem Polesie a Łodzią Fabryczną w celu zapewnienia bezpiecznej realizacji inwestycji – tłumaczy nasz rozmówca. – Proces ten wymaga szeregu czasochłonnych przygotowań, a także dodatkowych nakładów finansowych. Ponadto wykonanie wzmocnień gruntu na trasie dużej tarczy TBM wymaga czasowego wyłączenia z komunikacji fragmentów ulic, co jest uwzględnione w harmonogramach w taki sposób, aby nie powodować długotrwałych uciążliwości związanych z komunikacją na tym obszarze – kontynuuje. Warto jednak zauważyć, że trasa przejścia tarczy była znana w momencie podpisywania umowy, a wstępne badania geologiczne wykonano na długo przedtem.

Nie jest to pierwsze przesunięcie terminu ukończenia budowy. O poprzednim inwestor poinformował w październiku 2023 r., jednak – jak twierdzi Wilgusiak – sam fakt zmiany harmonogramu miał miejsce o pół roku wcześniej, w kwietniu. Datę oddania tunelu do użytku przesunięto wtedy o rok (z końca 2023 na koniec 2024 r.). – Realizacja tunelu w miejskiej tkance jest wyjątkowo skomplikowanym procesem budowlanym. Przeanalizowano szereg elementów mających wpływ na prowadzone prace, w wyniku których konieczna stała się zmiana terminu zakończenia inwestycji – uzasadnia opóźnienie przedstawiciel PKP PLK.

Jest ponad 60%. Czy termin jest ostateczny?

Nasz rozmówca nie wskazuje jednoznacznie, czy koniec 2026 r. będzie momentem uruchomienia przewozów w tunelu, czy tylko zakończenia prac budowlanych – ani, w tym drugim wypadku, kiedy tunel będzie mógł przyjąć pierwsze pociągi rozkładowe. – PLK SA na bieżąco monitoruje i aktualizuje postęp prac. W przypadku uzasadnionej konieczności podejmowane są rozmowy z wykonawcą w celu ustalenia terminu zakończenia robót i uruchomienia pociągów. Jak już wyżej wspomniano, aktualnie procedowany jest Aneks Terminowy, wydłużający okres realizacji inwestycji na 2026 r. – mówi tylko.

Według inwestora budowa tunelu jest zaawansowana w ponad 60%. Uśredniony wynik nie rozkłada się oczywiście równomiernie na poszczególne elementy inwestycji. Główny, dwutorowy odcinek, drążony przez większą tarczę TBM „Katarzynę”, jest zaawansowany w 45%, co oznacza wydrążenie ok. 1 km z planowanych 2,3 km. Dwie z czterech nitek jednotorowych (o łącznej długości 1432 m) są gotowe, a drążenie trzeciego zaczęło się dopiero pod koniec lutego – w połowie marca był on gotowy w ok. 4%. – Zaawansowanie budowy podziemnych przystanków wynosi: Polesie – 58%, Koziny – 55%, Śródmieście – 54% – wylicza Wilgusiak. Podane liczby dotyczą betonowej konstrukcji obudowy, nie zaś torów, sieci trakcyjnej i pozostałych elementów koniecznego wyposażenia linii.

Przedstawiciel zarządcy infrastruktury nie odpowiada wprost na pytanie o prawdopodobieństwo kolejnych przesunięć i zmian kwoty inwestycji. Podkreśla tylko, że konieczność wzmocnienia terenu i kamienic w centrum Łodzi do przejścia większej tarczy jest dziś najważniejszym czynnikiem wpływającym na postęp prac, tempo ich wykonywania oraz koszty budowy tunelu średnicowego.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Łódź: Tunel średnicowy – kolejne dwa lata opóźnienia

Infrastruktura

Łódź: Tunel średnicowy – kolejne dwa lata opóźnienia

Roman Czubiński 15 marca 2024

Łódzki tunel średnicowy: Mniejsza tarcza znów pracuje

Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: Ponad 400 ton nad czynną linią [ZDJĘCIA]

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Łódź: Tunel średnicowy – kolejne dwa lata opóźnienia

Infrastruktura

Łódź: Tunel średnicowy – kolejne dwa lata opóźnienia

Roman Czubiński 15 marca 2024

Łódzki tunel średnicowy: Mniejsza tarcza znów pracuje

Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: Ponad 400 ton nad czynną linią [ZDJĘCIA]

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5